တိုတိုတုတ်တုတ် အဖြေ
လက်ရှိမှာ ဘာမှ ပေးစရာမလိုသေးပါ။ ဒီထွက်ခွန်ဟာ ဥပဒေကြမ်းအဆင့်သာ ရှိသေးပြီး၊ ဘဏ္ဍာရေးဝန်ကြီးဌာနလက်အောက်က အခွန်ဦးစီးဌာန (Revenue Department) က လေယာဉ်နဲ့ ထွက်ခွာတိုင်း လူတစ်ဦးချင်းစီအတွက် ဘတ် ၁,၀၀၀ ကောက်ခံဖို့ တင်ပြထားတာပါ။ ဘယ်နိုင်ငံသားမဆို ပေးရမှာဖြစ်ပြီး၊ နောင်မြင့်တက်နိုင်တဲ့ အကန့်အသတ်ကတော့ ဘတ် ၅,၀၀၀ အထိ သတ်မှတ်ထားပါတယ်။ ဒီဥပဒေကြမ်းအတွက် အများပြည်သူ သဘောထားမှတ်ချက်ပေးတဲ့ကာလက ၂၀၂၆ စက်တင်ဘာ ၃၀ ရက်မှ အောက်တိုဘာ ၂၉ ရက်အထိ ဖြစ်ပါတယ်။
ဖူးခက်မှာ အိမ်ခြံမြေ ရင်းနှီးမြှုပ်နှံချင်သူ မြန်မာလူမျိုးတွေအတွက် ဒီသတင်းက တိုက်ရိုက်မသက်ဆိုင်ပေမယ့်၊ နှစ်စဉ် ထိုင်းနဲ့ မိမိနိုင်ငံကြား ခရီးသွားနေကျသူတွေအတွက်တော့ ဘတ်ဂျက်ထဲ ထည့်တွက်ထားသင့်တဲ့ ကိန်းတစ်ခု ဖြစ်လာနိုင်ပါတယ်။
ဒီထွက်ခွန်ကို ဘယ်လိုကောက်မလဲ
အခြေခံနှုန်းက လူတစ်ဦးချင်း၊ ထွက်ခွာတစ်ကြိမ်ချင်းအတွက် ဘတ် ၁,၀၀၀ ဖြစ်ပါတယ်။ အလည်ခရီးပြန်လည်ရောက်ရှိမှု (round trip) တစ်ခုလုံးအတွက်မဟုတ်ဘဲ၊ နှစ်စဉ်အတွက်လည်း မဟုတ်ဘဲ၊ ထွက်ခွာတိုင်းအတွက် ကောက်မှာဖြစ်လို့ မိသားစု ၄ ဦးပါတဲ့ ခရီးစဉ်တစ်ခုဆိုရင် စုစုပေါင်း ဘတ် ၄,၀၀၀ ကျသွားနိုင်ပါတယ်။
ယခင်က လေဆိပ်ထွက်ခွာခွန် (airport fee) လို ဂိတ်မှာ ငွေကောက်မှာမဟုတ်ပါဘူး။ ဒီဥပဒေကြမ်းအရ လေကြောင်းလိုင်း သို့မဟုတ် လက်မှတ်ရောင်းအေဂျင့်က လက်မှတ်ဝယ်ယူချိန်မှာပဲ ဒီခွန်ကို စုစည်းကောက်ခံပြီး လက်မှတ်ဈေးနှုန်းထဲမှာ အပါအဝင်ပါလာမှာ ဖြစ်ပါတယ်။ လက်မှတ်မထုတ်တဲ့ ကိစ္စရပ်များကိုတော့ အခွန်ဦးစီးဌာနက သီးခြားစည်းမျဉ်းထုတ်ပြန်မှာ ဖြစ်ပါတယ်။
အဓိက သတိပေးချင်တာက ဘတ် ၁,၀၀၀ ထက် ဘတ် ၅,၀၀၀ ဆိုတဲ့ အကန့်အသတ်ပါပဲ။ မနက်ဖြန်ချင်း ဘတ် ၅,၀၀၀ ဖြစ်မှာ မဟုတ်ပေမယ့်၊ ဥပဒေအသစ် ထပ်ပြင်စရာမလိုဘဲ နှုန်းထားကို အနာဂတ်မှာ မြှင့်နိုင်တဲ့ အခွင့်အာဏာကို ဒီကန့်သတ်ချက်က ဖွင့်ပေးထားတာပါ။
ဘယ်အချိန်မှစပြီး တကယ်ပေးရတော့မလဲ
တိကျတဲ့ ရက်စွဲကို မသတ်မှတ်ရသေးပါ။ အများပြည်သူ သဘောထားမှတ်ချက်ကောက်ယူပြီးရင် နောက်ထပ် အတည်ပြုရေးအဆင့်များ ဆက်ရှိနေပါသေးတယ်။ ဥပဒေအဖြစ် အတည်ပြုပြီးသွားရင်တောင်မှ၊ ရာဇသံတော်ဝင်ကြေညာစာတွင် ထုတ်ပြန်ပြီး ၁၈၀ ရက်အကြာမှသာ အသက်ဝင်မှာဖြစ်ပါတယ်။ ဆိုလိုတာက ဥပဒေထွက်ပြီဆိုတဲ့ သတင်းနဲ့ လက်မှတ်ဈေးတက်တာ အကြားမှာ ခန့်မှန်းခြေ ၆ လ ခန့် ကြားကာလရှိမှာပါ။
ဥပဒေသက်ဝင်တဲ့ရက်မတိုင်မီ ဝယ်ထားတဲ့ လက်မှတ်များကိုတော့ ဒီခွန်ကောက်မှာ မဟုတ်ပါဘူး။ အဲဒီရက်မတိုင်ခင် လက်မှတ်ဝယ်ထားရင် ဥပဒေသက်ဝင်ပြီးနောက် ပျံသန်းမယ်ဆိုရင်တောင် ဟောင်းနှုန်းအတိုင်း ပေးရပါလိမ့်မယ်။ ၂၀၂၇ ဆောင်းဦးရာသီထက် စောပြီး ဒီဥပဒေ အသက်ဝင်မှာ မဟုတ်ပါဘူး၊ အကြောင်းက သဘောထားမှတ်ချက် ကောက်ယူမှု ဆက်လက်ဖြစ်ပေါ်နေပြီး ထုတ်ပြန်ပြီးနောက် ၁၈၀ ရက် ဖြတ်သန်းရဦးမှာမို့ပါ။
သေချာအောင်: ခရီးစဉ်ကို ဒီနှစ်ရာသီအတွက် ကြိုတင်ဝယ်ထားပြီးသားဆိုရင် ငွေပေးချေသည့်ရက်စွဲ ပါတဲ့ ဘောက်ချာကို သိမ်းထားပါ။ ဘာလို့လဲဆိုတော့ ဥပဒေမသက်ဝင်မီ လက်မှတ်ထုတ်ခဲ့ကြောင်း သက်သေပြနိုင်မှာက ဝယ်ယူသည့်ရက်စွဲပါပဲ။
ကုန်းလမ်းနဲ့ ရေကြောင်းဖြတ်ကျော်မှုတွေကော ပါလား
ပထမအဆင့်မှာတော့ မပါဝင်ပါဘူး။ လေကြောင်းဖြင့် ထွက်ခွာမှုကိုသာ ကောက်ခံပြီး၊ ကုန်းလမ်းနဲ့ ရေကြောင်းဖြတ်ကျော်မှုတွေကို ချန်လှပ်ထားပါတယ်။ အကျဉ်းချုပ်ဆိုရင်:
| ထွက်ခွာပုံစံ | ကောက်ခံမည့်နှုန်း |
|---|---|
| လေကြောင်း | ဘတ် ၁,၀၀၀ (အများဆုံး ဘတ် ၅,၀၀၀) |
| ကုန်းလမ်း/ရေကြောင်း | ပထမအဆင့်တွင် ကင်းလွတ် |
၁၉၈၃ ခုနှစ် စည်းမျဉ်းအရတော့ ကုန်းလမ်းနဲ့ ရေကြောင်းထွက်ခွာမှုတွေအတွက် ဘတ် ၅၀၀ ကောက်ခံခဲ့ဖူးပါတယ်။ ဒီထွက်ခွန်ရဲ့ သမိုင်းက ရှည်လျားလှပါတယ်: ၁၉၈၃ ကစလို့ ကောက်ခံခဲ့ပြီး၊ ၁၉၈၆၊ ၁၉၈၉၊ ၁၉၉၁ မှာ ဝန်ကြီးဌာန စည်းမျဉ်းအသစ်တွေနဲ့ ကင်းလွတ်ခွင့်တွေ တစ်ဖြည်းဖြည်း ပေါင်းထည့်ခဲ့ကြတာ ဖြစ်ပါတယ်။ ဒါဟာ လုံးဝ အသစ်ကိစ္စ မဟုတ်ပါဘူး၊ ဒါပေမယ့် ယခုလို ကျက်သေးသော ခရီးသွား ခရီးစဉ်တိုင်းအထိ ပါဝင်လာတာကသာ အသစ်ပါ။
ကျွန်တော်တို့ရဲ့ အမြင်ကတော့ - ဘတ် ၁,၀၀၀ ချွေတာဖို့ ဟတ်ယိုင်ကနေ မလေးရှားဘက် ဘတ်စ်စီးသွားတာဟာ သင်္ချာမကိုက်ပါဘူး။ တစ်နေ့တာ ခရီးစဉ်၊ တစ်ညအိပ်ခ၊ ပြန်လာတဲ့စရိတ်တွေ ပေါင်းရင် ဒီ ၁,၀၀၀ ထက် ပိုကုန်သွားနိုင်ပါတယ်။ တံဆိပ်ရိုက်ဖို့အတွက် နယ်စပ်ကိုသွားနေပြီး လေယာဉ်မပါဘဲ ခရီးစဉ်ဆိုရင်တော့ ခြွင်းချက်ဖြစ်နိုင်ပါတယ်။
ဘယ်သူတွေ ကင်းလွတ်ခွင့် ရနိုင်မလဲ
လေဆိပ် ခရီးသည်ဝန်ဆောင်ခ (Passenger Service Charge) အတွက် ရှိပြီးသား ကင်းလွတ်ခွင့်များကို ဒီဥပဒေကြမ်းမှာလည်း ထည့်သွင်းထားပါတယ်:
- အခြားလေယာဉ်ပြောင်းစီးဖို့ သို့မဟုတ် ကူးပြောင်းနေရာအတွင်းသာ နေထိုင်သည့် transit ခရီးသည်များ
- အသက် ၂ နှစ်နှင့်အောက် ကလေးများ
- ဘုရင့်မိသားစုဝင်များနှင့် လိုက်ပါလာသူများ
- နိုင်ငံခြားနိုင်ငံ့ခေါင်းဆောင်များ၊ နိုင်ငံတော်/အစိုးရ ဧည့်သည်တော်များ
- ထိုင်းအစိုးရ သို့မဟုတ် နိုင်ငံခြားအစိုးရအတွက် တရားဝင် တာဝန်ထမ်းဆောင်နေသူများ
သတိပြုရန်: 'အသက် ၁၂ နှစ်အောက် ကလေးများ ကင်းလွတ်မည်' ဆိုသည့် ပြောစမှုက ဥပဒေကြမ်းနဲ့ မကိုက်ညီပါ။ ဥပဒေကြမ်းအရ အသက် ၂ နှစ်နှင့်အောက်သာ ကင်းလွတ်ခွင့် ရှိပါတယ်။ ဒီစာရင်းကလည်း နောက်ဆုံးအတည်ပြုချိန်မတိုင်ခင် ပြောင်းလဲနိုင်သေးတာမို့၊ ထုတ်ပြန်ပြီးရင် အခွန်ဦးစီးဌာန ဝဘ်ဆိုက်က နောက်ဆုံးစာမူကိုသာ ကိုးကားသင့်ပါတယ်။
ထိုင်းနိုင်ငံသားတွေနဲ့ အခြားနိုင်ငံသားတွေလည်း ပေးရမှာလား
ဟုတ်ကဲ့။ ဒီခွန်ကို နိုင်ငံသားမခွဲခြားဘဲ ထွက်ခွာသွားသော ခရီးသည်အားလုံးအတွက် ဒီဇိုင်းဆွဲထားပြီး၊ ထိုင်းနိုင်ငံသားများအပါအဝင် ဖြစ်ပါတယ်။
ဖူးခက်/ပတ္တရား တွင် ဆောင်းရာသီနေထိုင်သူများအတွက် ဘယ်လိုသက်ရောက်မလဲ
နိုဝင်ဘာမှ ဧပြီအထိ ဆောင်းရာသီနေထိုင်သူတွေအတွက် တစ်ကြိမ်တည်း လေယာဉ်စီးတာ ရှားပါတယ်။ ဘာလီတစ်ခေါက်၊ ဗီယက်နမ်တစ်ခေါက်၊ နှစ်သစ်ကူးအတွက် ကွာလာလမ်ပူတစ်ခေါက် - ထွက်ခွာတိုင်း လူတစ်ဦးကို ဘတ် ၁,၀၀၀ စီ တိုးလာပါတယ်။ ရာသီတစ်ခုမှာ သုံးကြိမ်ထွက်ခွာမယ်ဆိုရင် လူနှစ်ဦးအတွက် စုစုပေါင်း ဘတ် ၆,၀၀၀ ဖြစ်သွားနိုင်ပြီး၊ ဒါဟာ သတိထားရမယ့် ပမာဏတစ်ခု ဖြစ်ပါတယ်။
ထိုင်းခရီးသွားလုပ်ငန်းရှင်များအသင်း (ATTA) ကတော့ ဒီဥပဒေကြမ်းကို ကန့်ကွက်နေပါတယ်။ အကြောင်းရင်းက လေဆိပ်အခကြေးငွေတွေ၊ ခရီးသွားဝင်ငွေခွန်အတွက် ဆွေးနွေးနေဆဲအဆိုပြုချက်တွေအပေါ် ထပ်ဆင့်ထပ်ဆင့် ဝန်ထုပ်ဝန်ပိုးဖြစ်နေပြီး၊ စီးပွားရေးအခြေအနေက မကောင်းသေးတဲ့ အချိန်ဖြစ်လို့ပါ။ ဘဏ္ဍာရေးဝန်ကြီး Ekniti Nitithanprapas ကတော့ ခရီးသွားကုန်ကျစရိတ်ရဲ့ တစ်စိတ်တစ်ပိုင်းကို နိုင်ငံတွင်း ထိန်းထားဖို့ လိုအပ်တယ်လို့ ပြန်ပြောဆိုထားပါတယ်။
လက်တွေ့ အကြံပြုချက်: ရာသီတစ်ခုမှာ ထိုင်းကနေ အကြိမ်ကြိမ် ထွက်ခွာနေသူဆိုရင်၊ ဥပဒေမသက်ဝင်ခင် လေယာဉ်လက်မှတ်များကို ကြိုတင်မှာယူ ထားတာ သင့်တော်ပါတယ်။ နှစ်စဉ် တစ်ကြိမ်ပဲ ပြည်တွင်းပြန်မယ့်သူဆိုရင်တော့ စိုးရိမ်စရာ မလိုပါဘူး - ဘတ် ၁,၀၀၀ ဆိုတာ အင်္ဂါနေ့နဲ့ သောကြာနေ့ လက်မှတ်ဈေးခြားနားချက်ထက်တောင် နည်းပါသေးတယ်။
ရင်းမြစ်: The Standard
ထိုင်းမှာ အိမ်ခြံမြေ ရင်းနှီးမြှုပ်နှံဖို့ စိတ်ဝင်စားပါသလား? ထိုင်းအိမ်ခြံမြေ ကျွမ်းကျင်သူများက သင့်အတွက် အထူးသင့်တော်တဲ့ အိမ်ခြံမြေကို ရှာဖွေပေးပါမယ်။